2019. augusztus 19., hétfő

Paradicsomos, avokádós fekete rizs





A nyaralás alatt egy elképesztően jó étteremben ettünk, ahol Saci tintahalas fekete rizst kért magának. Megkóstoltam, és ott eldöntöttem, ahogy hazaérünk, szerzek fekete rizst és megpróbálom elkészíteni! A neten is utánaolvastam, kiderült nem csak fehér, barna és fekete rizs létezik - van még vörös is!!! A fekete élettani hatásairól pedig ódákat zengtek a weboldalak... Íme csak egy része az olvasottaknak:




Már kutatások is igazolták, hogy a fogyasztása nagyon jó hatással van a szervezetre. A fekete rizs gazdag rostban és olyan növényi anyagokban, amelyek felveszik a harcot a szívbetegség és a daganatok ellen. Gazdag vízben oldható antioxidáns hatású antocianinban. Ez teszi feketévé a barna rizst. Azonban számos gyümölcs és zöldség sötét színét is ez adja (áfonya, piros paprika).
Számos kutatás azt állítja, hogy a sötét színanyag semlegesíti a szabadgyököket, védi az artériákat, és megelőzi a DNS károsodását. A DNS károsodása a daganatok kialakulásához vezet.
Érdekességként a kutatók azt is elárulták, hogy egy kanál fekete rizsben több antocianin található, mint egy kanál áfonyában. Emellett kevesebb benne a cukor, és több a rost és az E- vitamin. Tehát, ha a fekete áfonyát szupertáplálékként tekintik, akkor a fekete rizs is igazi szupertáplálék!

A fekete rizset általában meg lehet vásárolni bioboltokban vagy nagyobb áruházakban. Úgy kell tálalni ahogyan a fehér vagy a barna rizset csak több ideig kell főzni. Nagyon finom és egyszerű étel. Amikor kész, akkor lehet hozzá adni csirkefalatkákat, lencsét, chia magot, halat. Nagyon sokféle variáció létezik. 
A fekete rizs segíti a májat a méregtelenítésben. Nagyban segíthet a cukorbetegség megelőzésében is. Segíti még az emésztést és természetesen gluténmentes. A fekete rizs csökkentheti a magas vérnyomást. A benne megtalálható antocianineknek hála segíthet az asztma kezelésében. Akár segíthet a látás javításában. A fekete rizs akár fogyókúrához is nagyszerű lehet. A fekete rizs tartalmaz még vasat, mangánt, foszfort, szelént és magnéziumot is. Nagyon sok fehérje található benne.(hillvital.hu)


Ami viszont meglepett, hogy nagyon kevés recept van rá sós ételekhez, leginkább pudingot és desszertet készítenek belőle... Én sósan szerettem volna elkészíteni, így ezzel a lentebb leírt recepttel próbálkoztam és tényleg NAGYON finom lett!!!

Hozzávalók (3-4 főre):

  • 25 dkg fekete rizs
  • víz
  • bors
  • bazsalikom
  • oregáno
  • olívaolaj
  • 1 avokádó, felkockázva
  • 3 nagy patadicsom, felkockázva
  • 1 nagy vöröshagyma, felszeletelve
  • 2 gerezd zózott fokhagyma
A rizst csészébe öntöttem, hogy lássam mennyiségre mennyi ez, majd ugyanazzal a pohárral mérve 2,5-szer annyi vizzel felöntöttem. Adtam hozzá egy kis olívaolajat, megsóztam és borsoztam, majd lefedve, alacsonyabb hőfokon addig főztem, amíg meg nem főtt. Ez jelentősen hosszabb ideig tartott, mint a hagyományos rizs esetében.
Közben felszeleteltem a zöldségeket.
Egy serpenyőben, olívaolajon megpároltam a vöröshagymát, majd a fokhagymát is hozzáadtam. Amikor már illatozott a fokhagyma, a paradicsomot is hozzáadtam egy kis bazsalikommal és oregánóval és csak addig pároltam együtt, amíg a paradicsom egy kicsit "megadta" magát. Ekkor levettem a tűzről, belekevertem a riszt, hozzáadtam a felkockázott avokádót, ellenőriztem a fűszerezést és már kész is volt.
A többiek köretként ették, de nekem annyira ízlett magában is, hogy úgy éreztem, vétek lenne mással összekeverni az ízét! Tökéletes főfogásnak is - szerintem! 
Jó étvágyat!!!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése